Friday 27 January 2012

'ပညာ' ဘာနဲ. 'ေရး' ပါမယ္-၁ (ေျခသာလွ်င္……..ယဥ္)


(ပညာေရး အေၾကာင္း တို.တိတို.တိ ေရးမည္ဟု ႀကံရြယ္ထားပါသည္။ ထံု.ပိုင္း ထံု.ပိုင္း စထားေသာကိစၥမ်ားမ်ားေနပါၿပီ။ ဆရာ၀န္မ်ား၏ အက္တီက်ဳကိုေဇာင္းေပးရန္ႀကံရြယ္ထားေသာ 'ေျဖာင့္ယူရမည့္ အခ်က္မ်ား' လည္း ႏွစ္ပုဒ္ပဲေရးရေသးပါသည္။ ေရးရင္းႏွင့္ စိတ္ကုန္လာတာလည္းပါပါသည္။ နင္လည္း ဒီပုတ္ထဲကဒီပဲပါပဲဟု ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ဆံုးမတာလည္း၊အဟင္း ။ပါပါသည္။ ယခုလည္း စာေမးပြဲတြင္ လက္ေတြ.ကိုသာ သေဘာက်သည္ဟူေသာ ကြန္မန္.တစ္ခုေၾကာင့္ ပညာေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ စေရးပါသည္။ ပိုက္ဆံမရ ၊ဆဲခံရေသာစာမ်ားဘာေၾကာင့္ေရးပါသနည္းဟု ေမးလွ်င္ ေျဖရခက္ပါသည္။ တာ၀န္ယူမွဳ၊ဘာမွဳ၊ညာမွဳ ေလ်ာက္ေျပာလွ်င္ရေသာ္လည္း အူယား၍ပါဟု (ဆရာကိုတာေျဖသလို) ေျဖပါမည္။)

၁။ သြားရမည့္ ခရီးကားေ၀းေသးသည္။ ေျခသာလွ်င္ ယဥ္အျဖစ္ရိွကုန္၏။ (ေ၀ႆသရာဇာတ္၊ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီမွစာ)

၂။ ျမန္မာ အသိဥာဏ္မွ ပညာကိုမဆိုလိုပါ။ ျမန္မာအသိမွ ျမတ္စြာဘုရားေဟာေသာ ထိုးထြင္းသိသည့္ ပညာအေၾကာင္း ရွဳပ္လာမည္စိုး၍ ႀကိဳေျပာထားျခင္းပါ။ ပညာေရး (Education) အေၾကာင္းသာေျပာပါမည္။  အက်ယ္အျပန္.မသိ၍ အျပန္.က်ယ္က်ယ္မေျပာနိုင္ပါ။ သိသမွ် ေျပာရေသာေၾကာင့္အားနာပါသည္။ ဖိုးဆိုခ်င္ ခင္ေမာင္ညြန္.ဟုသာ နာမည္တပ္ၾကပါေလ။

၃။ ဖြင့္ဆိုခ်က္က စေျပာရမည္။ ပညာဆိုသည္မွာ ကာလတစ္ခုအတြင္း သင္ယူသူတစ္ေယာက္၏ ရည္စူးထားေသာ အမူအက်င့္ေျပာင္းလဲျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ (expected change in the behavior of the learner in the course of a given period) ရည္စူးထားေသာ ေျပာင္းလဲမွဳ ျဖစ္ပါသည္။ ေျပာင္းေတာ့ေျပာင္းတယ္။ မာနေတြပဲႀကီးလာတယ္ဆိုလွ်င္ ပညာေရးဟုတ္မဟုတ္ ဆင္ခ်င္ေတာ္မူၾကပါ။

၄။ ရည္စူးထားေသာ အမူအက်င့္မ်ားကို ပညာေရးဦးတည္ခ်က္မ်ား( educational objectives) မ်ားျဖင့္ ရွင္းလင္းစြာ ေဖၚျပရပါမည္။ သင္ယူသူ ယခင္က မလုပ္နိုင္သည္ကို သင္ၾကားမွဳအခ်ိန္ကာလတစ္ခုအၿပီးတြင္လုပ္နိုင္ရပါမည္။  ယခု ေတာ့ ပညာေရး ဦးတည္ခ်က္မ်ား သည္ အလြန္အေရးႀကီးသည္ဟုသာ မွတ္ယူထားေစခ်င္ပါသည္။

၅။  ယခင္က ပညာသင္ၾကားမွဳ အယူအဆသည္ အေတြ.အႀကံဳေပၚတြင္အေျခခံပါသည္။ ဆရာက ဘာသင္ရမည္ကို 'သိ' သည္။ နည္းလမ္းေရြးသည္။ သင္သည္။ စာေမးပြဲစစ္သည္။ ေအာင္၊က်ဆံုးျဖတ္သည္။ ဆရာဗဟိုျပဳ ကိစၥျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းသားတစ္ဦးခ်င္း၏ ကိုယ္ပိုင္စြမ္းရည္၊ ဆရာတစ္ဦးခ်င္း၏ စြမ္းရည္၊ တိုင္းျပည္လိုအပ္ခ်က္ အရ ဆီိေလ်ာ္မွဳရိွမရိွ တို.ကို ထည့္သြင္းတြက္ခ်က္မွဳ အားနည္းသည္။

၆။ အသိဥာဏ္ဆိုင္ရာ ဖြင့္ထုတ္မွဳ (knowledge explosion) ျဖစ္စဥ္ ၿပီးသည့္ေနာက္ ေက်ာင္းသားဗဟိုျပဳ ပညာေရးကိုစဥ္းစားလာၾကသည္။ ေက်ာင္းသား (သင္ယူသူ) ကို္ယ္တိုင္၊သိသင့္ေသာ၊ သိမွျဖစ္မည္ျဖစ္ေသာ၊သိလွ်င္ေကာင္းေသာ အရာမ်ားကို ေရြးခ်ယ္ရမည္။ သင္ယူမွဳ အၿပီးတြင္ တတ္ေျမာက္ရမည္ျဖစ္ေသာ ပညာေရးဦးတည္ခ်က္မ်ား( educational objectives) ကိုလည္း ရွင္းလင္းစြာ ေဖၚထုတ္ထားရမည္ျဖစ္သည္။

၇။ ရည္ရြယ္ခ်က္ (aim) ႏွင့္ ဦးတည္ခ်က္ (objective) တို.ကို ခြဲထုတ္သိထားရပါမည္။

၈။ ရည္ရြယ္ခ်က္သည္ ေရာက္ရမည့္ ပန္းတိုင္ကို အလြန္ေယဘုယ်ဆန္စြာ ေဖၚျပျခင္းသာျဖစ္သည္။ ( general statement of intent, a goal to be reached) ဥပမာ ဆရာ၀န္ေကာင္းတစ္ေယာက္ျဖစ္လာေစရန္။ သို.ေသာ္ဆရာ၀န္ေကာင္းဆိုသည္မွာ ဘာလဲ၊ ဘာေတြတတ္ရမည္လဲ။ ဘယ္အထိတတ္ရမည္လဲ။ ဘယ္လိုအမူအက်င့္ရိွရမည္လဲ။ Aim တြင္ ေဖၚျပရန္ခက္ပါမည္။

၉။ ဦးတည္ခ်က္ (objective) သည္လည္း ေရာက္ရမည့္ပန္းတိုင္ပါ။ သို.ေသာ္ ပိုမို တိက်ေသာ ေဖၚျပခ်က္မ်ားျဖင့္ ေဖၚျပရပါမည္။ တနည္းေျပာလွ်င္ တိုင္းတာ၍ ရေသာ ေမ်ာ္လင့္ထားသည့္ အမူအက်င့္မ်ားပါ၀င္ရပါမည္။(ေနာက္ပိုင္းတြင္ ရွင္းပါမည္)

၁၀။ behavior change of the learner သင္ယူသူ၏ အမူအက်င့္မ်ားေျပာင္းလဲေရးကို ဦးတည္သျဖင့္ သင္ယူမွဳ ဦးတည္ခ်က္မ်ား (learning-objectives) ဟု အမည္တပ္ၾကပါသည္။ အမူအက်င့္မ်ားေျပာင္းလဲေရးကို ဦးတည္သျဖင့္ အမူအက်င့္ဆိုင္ရာ ဦးတည္ခ်က္မ်ား ( behavioral objectives) မ်ားဟုလည္းေခၚၾကပါသည္။ ေခတ္သစ္ပညာေရး၏ အေရးႀကီးေသာ အုတ္ျမစ္မ်ားလည္း ျဖစ္ပါမည္။

(ဆက္ပါမည္)

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.